Näin vuoden ensimmäisenä on

 varmaan aika hyvä aika tehdä jonkinlaista

tiliä

 

En oikein ymmärrä

   miksi olen niin haikeana

      paitsi tietysti tämä olut...

   miksi minä kaipaan niin kovasti

jonkinlaista

         todellista

            syvempää

   rakkautta ja ymmärrystä

kun tiedän sen olevan vain

 konstruktio, uskomus ja

          raskaan työn tulos

että kun on vuodet raatanut niin

   jonain päivänä voi sanoa:

     "Siinä se sitten on."

 

Miksi minä halajan sen perään kuin

   se kuuluisi minulle ensimmäisestä päivästä alkaen

miksi haikailen ystävän onnen perään

   miksen edes oikeasti yritä etsiä omaani

 

Jos ratkaisen tämän arvoituksen

   minulle kasvaa enkelin siivet

 jaan rakkauteni ja oikeuteni kaikille

ja jos löydän tämän vastauksen

   tunnustan koko maailmalle elämän

 sen suurimman kysymyksen

Eikä yhtäkään kysymystä enää ole

 

Jos ratkaisen tämän arvoituksen

   hiljaisuus lankeaa.